ازسايه های هول تا واهمه های زميني
مشعل مشعل

 

29 هفته پر از هيجان و دلهره به سان انتظار بسیاری از خانواده ها پيرامون سريال های مهيج جهان که از تلويزيون ها پخش مي گردد،برای دوستداران رُمان خواندني ،جالب و دلنشين "سايه های هول" پايان يافت، ولي سوگمندانه که رحمت قهرمان رُمان به دلباخته ء سالهای شبابش  سارا که همواره در قلبش جا داشت،ظاهراً نرسيد. رحمت درهمان روز برای چيدن گل نسرين به زادگاهش برگشت و سارا به اردوگاهي که رحمت ده ساعت پيش در آن زنده گي مي کرد. همانگونه که رُمان با هنرعالي نويسنده گي و ذوق پالوده نويسنده کتاب در انتخاب سوژه ها نگاشته شده است،با همان مهارت هنرمندانه و به کارگيری تخيل ژرف و لطيف که خواننده را به توانايي سترگ نويسنده،نه تنها در نگارش کتاب های مستطاب سياسي وتاريخي،بلکه در بخش ادبيات هم مات مي سازد، این رُمان پايان يافت . اين دگرمربوط به تخيل خواننده است که اميدش را برای پيوستن رحمت وسارا ازدست ندهد وامکان پيوستن آنان را که با رسيدن سارا به اردوگاه پناه گزينان بيشتر شده است ، ممکن شمارد.

آری خواننده عزيز! سايه های هول که سوگمندانه کمتر به دسترس خواننده در غربت نشستهء ما در اروپا و امريکا قرار گرفت،بسياری ها را که با سبک نوشتاری آقای محمدنبي عظيمي آشنايي داشتند و پيرامون محتوی گرانسنگ آن از لابلای نشرات برون مرزی آگاهي پيدا نموده بودند،به آن واداشته بود تا نه تنها کتاب فروشي های هم ميهنان ما را پرس و پال نمايند،بلکه خواهشمند دريافت آن از دوستان و عزيزان شان نيزگردند.

مصداق اين ادعای من،تماس های تيلفوني و سراغه های برقي(ايميل) به آدرس مشعل است و ابراز سخنان نهايت دوستانه و آرزوهای پُرباری هرچه بيشتر قلم آقای عظيمي .

هدف از سخنان بالا شناختاندن کتاب نيست،چه اين کار را ماهنامه و تارنمای مشعل درست در همان روزهايي که کتاب به آذين چاپ برآمده بود،انجام داد و هرگاه آقای عظيمي به گفته دوست گران ارج من آقای سليم سليمي که در نبشته اش پيرامون سايه های هول در تارنمای مشعل نگاشته بود،پاشنه آشيل نمي داشت و آنهم وابسته گي پرافتخاروی به حزب و دولت جمهوری افغانستان،جامعه ادبي کشورما نه تنها به بررسي و نقد آن،بل به گونه گسترده در شناخت و بيان خوبي های آن هم ميپرداخت.

زيرا کمتر ديده شده که همچو رُمان واقعبينانه که آيينه نمای درد يک ملت خسته از جنگ،مناسبات پوسيده ميان سده يي و... جامعه ما باشد از سوی نويسنده گان ما نگاشته شده باشد.

به هرسو هرگاه از پيشگفتار بگذريم، جا دارد تا از نام همه خواننده گان تارنمای مشعل از نويسنده رُمان ماندگار سايه های هول که هر خواننده گوشه يي از زنده گي خود را در آن مي يابد،نه تنها به خاطر آفرينش اين کتاب گرانمايه،همچناني که برای رنج تايپ و گسيل اين کتاب ضخيم برای به خوانش گرفتن شما عزيزان انجام داده است، اظهارسپاس گردد.

 از آنجايي که داستان واهمه های زميني سوژهء ديگری از واقعيت های تلخ جامعه ما در قالب يک اثر شگرف ادبي از خامه توانای دوست نهايت عزيزم آقای عظيمي پس از رُمان سايه های هول نگارش يافته و همچنان کمتر به خواننده دور تر از مرزهای کشورمان رسيده  است، بنابرآن از وی صميمانه تقاضا مي نمايم تا با گسيل داشتن بخش بخش  آن به گونه پياپي ، خواننده گان عزيز مشعل را در جريان رويدادهای زنده گي پر از درد و رنج، گرسنه گي و آواره گي که پيش زمينه های تبهکاری و جنايت برضد منافع ميهن و مردم مان را آماده ساخته  و بهانه يي مي گردد تا بانوان بيچاره يي مانند " شيرين " همچون بازيچه یی در دست خدايان مرگ ودهشت بیفتند ، قرار داده و لذت به خوانش گرفتن یک رمان جذاب ديگر را برای آنان ارزاني نمايند.

با سپاس بيکران

 


February 4th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
معرفی و نقد کتب